هدروم در عکاسی

هد روم اصطلاحی است که در تصویر برداری و البته عکاسی مفهوم پیدا می کند و عبارت است از میزان فضای بالای سر سوژه ( موضوع ) تا لبه بالایی کادر تصویر.

مواردی که در آن سوژه یک انسان، حیوان و یا مجسمه است، میزان هدروم از چشم سوژه تا بالای کادر سنجیده می‌شود. هدروم را در تصاویر زیر دقت کنید:

هدروم در عکاسی

معیار صحیح و غلط‌ بودن هدروم مقدار فضای بالای سر سوژه و یا قرار‌گرفتن کلاه و یا امامه در کادر نیست. هدرومی درست است که چشم سوژه زنده و یا شبیه زنده مانند مجسمه بر روی خط افقی یک سوم بالا قرار گیرد. در تصاویری که سوژه ما یک جسم بی‌جان است، اولویت با قرار‌گرفتن سوژه در نقطه طلایی و یا بر روی خط یک سوم است.

هدروم در عکاسی

نبودِ فضای خالی بالای سر سوژه احساس نزدیکی را القا می‌کند (مانند عکس بالا). در مقابل رعایت‌نکردن هدروم سبب بهم‌‌خوردن توازن و تعادل در تصویر می‌شود.

هدروم در عکاسی

هدروم صحیح باعث برقراری ارتباط بهتر مخاطب با سوژه شده و توازن و تعادل در تصویر را برقرار می سازد. هد روم  نادرست در صورت زیاد بودن، فضای منفی و پرتی را به تصویر می دهد که باعث حواس پرتی مخاطب می گردد و هد روم  کم و ناکافی ممکن است حس تنگی و خفگی به مخاطب القاء کند و هماهنگی و آرامش کادر را بر هم می زند.

در head room  درست حس نزدیکی بیشتر نسبت به سوژه القاء می شود و ارتباط بین مخاطب و سوژه بهتر برقرار می گردد.

البته ممکن است در برخی موارد، تصویربردار یا عکاسی بخواهد این قوانین را بشکند و حس های – نامتعارفی – را که در ذهن دارد، ایجاد کند که البته در صورت داشتن تجربه و هوشمندی لازم طبعا مشکلی نخواهد بود. این قوانین وحی مُنزل نیستند اما باید بدانیم چرا و برای چه هدفی می خواهیم ساختار شکنی کنیم. به عنوان مثال ممکن است شما در موزیک ویدئو ها این ساختار شکنی ها را بیشتر ببینید که در صدد القای حس های متفاوتی به مخاطب خود میباشند.

بیشتر بخوانید:
اعلام برندگان جایزه عکاسی حیات وحش انگلیس سال ۲۰۱۹
کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن