عکاسی HDR از غروب خورشید

عکاسی HDR از غروب خورشیدReviewed by محمدرضا طائب on Mar 4Rating:

کلمه اچ دی آر (HDR) اخیرا زیاد در میان عکاسان زمزمه می شود و بحث های بسیاری در رابطه با آن وجود دارد، که (HDR) خوب است یا بد؟
آیا مناسب است و آیا اصلا می توان آن را عکاسی واقعی نامید؟ حتی همین جا در عکاسی دات نت می توانید مقالاتی را در طرفداری یا در مخالفت با اچ دی آر پیدا کنید. من امروز نمی خواهم وارد آن بحث ها بشوم، روی سخنم با آن دسته از شماست که از عکاسی HDR لذت می برید و ممکن است بخواهید نکاتی در باب عکاسی HDR از غروب خورشید بدانید که یکی از دشوارترین سوژه هایی است که با این تکنیک کار می شود. بنابراین اگر مخالف اچ دی آر هستید، باز هم این مقاله را بخوانید، شاید کمی وسوسه شوید که این تکنیک را هم امتحان کنید.
HDR یا محدوده دینامیک بالا (High Dynamic Range)، چرا این تکنیک برای عکاسی از غروب خورشید فوق العاده است؟
وقتی در مورد صحنه ای صحبت می کنیم که محدوده دینامیک بالایی دارد، منظورمان این است که در صحنه طیف کنتراست گسترده ای از تاریک ترین منطقه تا روشن ترین منطقه وجود دارد. غروب خورشید نمونه ای از این صحنه هاست، زیرا ما به طور معمول رو به خورشید عکس می گیریم که یک منبع نور درخشان است و در مقابل، منظره اغلب به قدری تاریک است که سیاه یک دست دیده می شود. با عکاسی صحیح و ویرایش خوب می توانید به نتیجه ای دست پیدا کنید هر دو ناحیه تاریک و روشن را با جزییات نشان بدهد.
توصیه هایی برای عکاسی صحیح
هنگام حضور در صحنه باید چند کار را در مورد دوربین انجام بدهید، توصیه های زیر را دنبال کنید:
– اطمینان حاصل کنید که تصویر خود را طوری در براکت قرار دهید که هر دو انتهای سطح نوردهی را در بر بگیرد، اما تیرگی و روشنی کافی داشته باشد. منظورم این است که باید در هیستوگرام بین تیره ترین تصویر شما با سمت راست یک فاصله وجود داشته باشد ( یعنی هیچ منطقه سفید و چشمک زنی در نمایشگر دوربین مشاهده نشود.) و روشن ترین تصویر شما هم باید با لبه سمت چپ هیستوگرام فاصله داشته باشد ( هیچ منطقه سیاهی نباید دیده شود)
– به صورت RAW عکاسی کنید، فایل های RAW بیشترین مقدار اطلاعات را در اختیار شما می گذارند تا با آنها کار کنید.
– تصاویر خود را به صورت دو استاپ جداگانه براکت کنید، چون اگر توصیه بالا را اجرا کرده باشید و به صورت RAW عکس گرفته باشید، این فایل ها اطلاعات زیادی در خود دارند، به مقدار حداقل دو استاپ در هر جهت، بنابراین یک استاپ جدا موجب می شود که تصاویری بیشتر از آنچه نیاز دارید بگیرید و نتیجه آن هنگ کردن کامپیوتر هنگام ویرایش است، یا این که محدوده کافی در عکس شما قرار نمی گیرد.
– با ISO پایین عکس بگیرید، مقدار ایده آل آن ۱۰۰ است. پردازش HDR نویز زیادی در تصویر به وجود می آورد، بنابراین با ISO پایین شروع کنید تا این مشکل را به حداقل برسانید.
– از سه پایه استفاده کنید، زیرا سرعت شاتر شما احتمالا به نسبت کم خواهد بود. علاوه بر آن، این کار به شما اجازه می دهد که تمامی عکس های براکت شده خود را تراز کنید تا تصویر نهایی واضح تری حاصل شود.
تنظیماتی که من برای گرفتن عکس بالا انجام دادم به این شرح است:
ISO : 400 ( این مقدار را برای این گرفتم که نور به سرعت در حال محو شدن بود و می خواستم کمی سریع تر عکس بگیرم.)
f8 در ۱/۱۰۰۰, ۱/۲۵۰, ۱/۶۰و ۱/۱۵ ثانیه
– از کنترل از راه دور شاتر استفاده کنید تا در هنگام نوردهی دوربین را لمس نکنید و از لرزش و تاری تصویر کاسته شود.
– هرگز دیافراگم را تغییر ندهید، فقط سرعت شاتر را تغییر دهید. اگر دیافراگم را در تصاویر براکت شده تغییر دهید، فوکوس را در هر یک از آنها تغییر می دهید و تصویر ترکیب شده اچ دی آر نهایی شما، احتمالا مشکلات فوکوس یا هاله خواهد داشت.
مجموعه براکت شده شما باید این گونه به نظر برسد. هر دو انتهای تاریک و روشن سطح نوری باید به خوبی پوشش داده شود. توجه کنید که تاریک ترین تصاویر رنگ های زیبایی در آسمان دارند، در حالی که روشن ترین عکس جزییات زیادی در ناحیه پیش زمینه دارد اما در آسمان چنین جزییاتی نخواهد داشت. این امر طبیعی است و دقیقا همان چیزی است که می خواهید.
توصیه هایی برای ویرایش عکس های براکت شده
من برای نرم افزار دم دستی نقشه برداری تن های اچ دی آر، از فوتوماتریکس Photomatix استفاده می کنم. به نظر من این نرم افزار انعطاف پذیری کافی برای ایجاد تصاویر طبیعی و سوررئال را برای من فراهم می کند. از هر نرم افزاری که استفاده می کنید، نکات زیر را برای کسب نتایج بهتر در عکاسی از غروب در نظر داشته باشید:
– اگر در صحنه ابرهای در حال حرکت یا درختانی که در باد تکان می خورند وجود دارد، از deghosting نرم افزار برای به حداقل رساندن آنها استفاده کنید. این کار باعث می شود که تصویر نهایی وضوح بیشتری داشته باشد.
هنگام تنظیم تن در نرم افزار مورد نظر، درجه اشباع را پایین نگه دارید، اما نه بیش از اندازه. من در فوتوماتریکس همیشه (تکرار می کنم) همیشه درجه اشباع را زیر ۵۰ می گیرم! هنگامی که بعدا عکس را به نرم افزار لایت روم Lightroom می برم و سیاهی ها و کنتراست تصویر را بالا می برم، درجه اشباع هم به همراه آن بالا می رود، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که این مقدار از حد فراتر برود.
– مواظب هاله ها در آسمان باشید ( نواحی سفید درخشان در اطراف لبه اشیا) به ویژه اگر آسمان بدون ابر است و در مقابل آن اشیای تیره ای مثل درخت یا ساختمان قرار دارند. هاله از اثرات استفاده ضعیف از اچ دی آر است و یکی از دلایلی که مردم این تکنیک را دوست ندارند همین است. مطمئنا می توانید با این روش جلوه های سوررئال ایجاد کنید، اما به نظر من آن را از حد فراتر خواهید برد. به عنوان مثال، تصویر زیر نشان می دهد که منظور من از فراتر از حد چیست. عکسی نگیرید که شبیه این شود. نویز ها و تبلور شدید را در آسمان می بینید؟ این نتیجه جلوه بیش از حد است.
اغلب هنگام عکاسی HDR از مناظر، شما در میابید که یک منطقه صحنه اگر جلوه بیشتری داشته باشد، خوب می شود و یک منطقه دیگر نه. در این مورد هم همین طور است. به نظر من، می توان به زمین و پیش زمینه بیشتر جلوه داد تا جزییات بیشتری به دست بیاید، اما با این کار آسمان بد ظاهر می شود یا هاله در آن به وجود می آید. می توانید در صورت لزوم آسمان را در یک تصویر پشت ماسک قرار دهید یا هر دو ناحیه را در فوتوشاپ با هم ترکیب کرده و بهترین بخش های هر کدام را در یک نسخه قرار دهید. برای مثال عکس های زیر را ببینید. در نسخه ۱ آسمان به خوبی ترکیب و پردازش شده است.

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
بستن